Een inspirerende dag bij Google Dublin
Wanneer je de mogelijkheid krijgt, om een bezoek aan Google in Dublin te brengen, is dat een aanbod wat je niet kan weigeren. Ik kreeg deze uitnodiging van de Competence Factory waar ik de training Google Master met succes heb afgerond. Vrijdag 6 sept. was de grote dag waar ik met spanning en vol verwachting naar uitgekeken had. ’s Ochtends of liever gezegd ’s nachts stapte ik in de auto richting Schiphol waar de groep elkaar zou ontmoeten om vervolgens richting Dublin te vliegen. Eenmaal in Dublin aangekomen, werden de spullen snel in het hotel gezet om vervolgens richting Google te gaan. Opgewonden maar ook een klein beetje gespannen van wat de dag ons zou brengen zagen we het gebouw waar we moesten zijn voor ons verschijnen. In de hal stond Marc, onze host voor de dag, ons op te wachten. Hij vertelde dat ze net in een nieuw gebouw zaten wat nog niet volledig gevuld was. Het grootste gedeelte van de dag zouden we doorbrengen op de 1e etage dus we betraden de trap met gekleurde glazen panelen, iets wat Google uitdraagt, gekleurd & speels.
Koffie, thee en lekkers stond al voor ons klaar en namen dit mee naar een chill-ruimte waar al een groot Google touchscreen klaar stond.
Het programma van de dag: Myths of Machine Learning, Automation at Google, Goal-based advertising with YouTube, een workshop en een rondleiding.
Host Marc trapte af met enkele feitjes over Google, Dublin is 1 van de 3 hoofdkantoren, en bestrijkt Europa, Midden-Oosten & Afrika. De andere 2 kantoren zijn gevestigd in Mountain View (wereldwijd) en Singapore (Azië & Pacific). In Dublin werken 8300 mensen uit 60 landen, er worden 69 talen gesproken en 61% van de Googlers spreekt 3 talen. Google heeft 8 gebouwen in Dublin, waarin verschillende faciliteiten zijn ondergebracht zoals restaurants, gym, zwembad, ontspanningsruimtes, dokter, tandarts en meer.
Dirk nam het stokje van Marc over voor het volgende onderwerp, Machine Learning from scratch. Hoe dit werkt? Je levert diverse dataset aan, een projectiescherm van wat wel en niet goed is en heel veel voorbeelden. Al deze gegevens gaan in een “input layer” vervolgens gaat een neutraal netwerk van actieve neuronen deze informatie genereren tot een “output layer” oftewel het bootst het menselijk brein na, wij verzamelen gegevens, verwerken het en het brein genereert de output.
Dewi gaat hierop door met “Smart Bidding”, geautomatiseerde biedstrategieën de machine learning van Google om in de veiling het aantal conversies of conversiewaarde te optimaliseren. Doel CPA1), ROAS3), conversies maximaliseren of verbeterde CPC5) zijn strategieën die hieronder vallen. Door Portfolio budget strategie in te zetten om je te helpen je prestatiedoelen te bereiken en het omvat 3 slimme biedstrategieën nl. doel-CPA2), doel-ROAS4) en verbeterde CPC. Het is een geautomatiseerde, doelgerichte biedstrategie die meerdere campagnes, advertentiegroepen en zoekwoorden groepeert.
- Tip: voor kleine campagnes: zorg voor een goede dataset!
- Tip: Wanneer je meerdere fysieke winkellocaties hebt is er een mogelijkheid om winkelbezoeken te meten!
De voordelen hiervan zijn dat je een beter inzicht hebt op je ROI (Return On Investment) en welke campagnes, apparaten en zoekwoorden de meeste bezoekers opleveren. Maar ook enkele nadelen, je moet duizenden advertentieklikken of zichtbare vertoningen ontvangen, “mijn bedrijf” gekoppeld hebben aan Google Ads, locatie-extensies aan hebben staan, en zo zijn er nog een aantal.
Tracking fysieke winkels gaat onder andere via Google Maps. De data wordt alleen gedeeld wanneer niet naar een persoon terug is te herleiden.
Frank neemt het stokje over met het onderwerp Smart Shopping & Creatives: Setting up for succes!
Er is al 1/3 overgezet naar smart shopping, het is nog vrij nieuw maar het is hard gegroeid. Met smart-shopping heb je meer/ groter bereik en belangrijke keywords hiervoor zijn: – Simplicity; – Performance; – Reach. Wanneer jouw concurrentie ook aan smart-shopping doet is het zeer belangrijk om je te onderscheiden!
“In it for clients”:
15% toename in shopping omzet
20% toename in conversions
>75% van de advertentie-impact wordt bepaald door de creatieve kwaliteit
Door gebruik te maken van responsive ads zijn meerdere zoekopdrachten relevant dus doe je met meerdere veilingen mee, je creëert hiermee een groter speelveld! Gebruik deze zoekwoorden ook slim in jouw content op de site [link pagina], dan creëer je relevantie.
Feitje: 16% van de huidige dagelijkse zoekopdrachten in Google zijn nog nooit eerder gebruikt.
Ondertussen was het tijd voor de lunch, op een tafel lagen er heerlijke broodjes, salades en gezonde snacks uitgestald. Even tijd om de informatie die we hadden gehad te laten dalen en er met elkaar over te praten.
Na de lunch was het de beurt aan Nadine, zij vertelde ons over “Goal based advertising with YouTube” (Doelgerichte advertenties in YouTube). Mensen nemen sneller iets op wanneer ze het zien en al helemaal wanneer ze er vaker mee geconfronteerd worden. De video moet een paar belangrijke elementen bevatten waarin jouw bedrijf uitblinkt. Het is een aanbeveling dat je in de 1e 5 seconden de belangrijkste dingen uitlicht, aangezien de mensen na die 5 seconden jouw advertentie al kunnen wegklikken. Laat dus in die 5 seconden jouw logo zien en wat je te bieden hebt waar jouw bedrijf voor staat. Wanneer je bv. auto’s verkoopt laat dan niet eerst de weg zien maar begin met de auto. Zet ook in die 5 seconden een call-to-action!
- Tip: van display foto’s kan je ook een video maken van 6 seconden, je mag ook 20 seconden aanleveren dan maakt Google er een filmpje van. In 2021 zal het aandeel van video wereldwijd 82% van al het internetverkeer zijn!
De trend van tegenwoordig is:
Input Google assistant => Search
Output Google assistant => Visual
De nieuwste Google Home Nest heeft dan ook een scherm waar het op weergegeven wordt.
Na deze sessies was er ruimte voor workshops, 3 interessante casussen waarbij wij in groepen verdeeld werden. Elke groep moest zich in een casus verdiepen en met interessante ideeën komen welke dan voor de groep gepresenteerd werden.
Als afsluiting was er de tour door enkele van de Google gebouwen in Dublin. Geweldig om te zien hoe het daar voor de medewerkers geregeld is, wat een keuzes ze hebben qua werken en relaxen. Kleurrijke gebouwen met allemaal aparte hoekjes waar je je even terug kan trekken, op elke laag wel 1 (of meerdere) keukentjes die goed gevuld zijn met drinken en etenswaren. Kortom, het was een geweldige ervaring om een dag bij Google te zijn en dit werd mogelijk gemaakt door de Competence Factory i.s.m. Fosby en natuurlijk door Marc, Dirk, Frank, Dewi en Nadine van Google Dublin. Bedankt hiervoor!
Dit is een korte samenvatting van de onderwerpen die aan bod kwamen, in de volgende blogs ga ik wat dieper op deze onderwerpen in.
1) CPA = Cost Per Action; kosten van een advertentie wanneer er een actie is ondernomen.
2) Doel-CPA = Slim bieden strategie waarbij het zo is ingesteld dat je zoveel mogelijk conversies genereert.
3) ROAS = Return On Advertising Spend; opbrengsten afzet tegen de omzet
4) Doel ROAS = Slim bieden op basis van een doelrendement op advertentie-uitgaven
5) CPC = Cost Per Click; kosten per klik op een online advertentie